fredag 6 februari 2009

Jag ÄLSKAR Norrland!!!!

Min väninna har varit på arbetsintervju i en mellan stor stad i Norrland.
Hon är född av svenskmamma utomlands och bott ifrån Sverige i perioder.
Läste på hennes blogg om sina upplevelser under 1 dygn i Norrland och skrattade halvt ihjäl mig, ska återge er lite:


Vid incheckning på Landvetter flygplats jobbar bara unga människor. De som tros vara högeffektiva och finna sig att stå där i det monotona. I min lilla norrländska stad jobbar det gubbar i incheckningen. Som ger intryck av att alltid ha varit där. Som har tid att prata, skämta och lite till. Som har makt att hålla kvar ett plan om en taxichaufför ringer och ber dem göra det.


Flyget landar, - 17 grader och en flock med osannorligt stora älgar står intill landningsbanan (jo sant).
Taxin hämtar och hon får en guidad tur genom staden, chaffören en äldre man ringer lunch restaurangen och ber dom släppa in henne före öppnings dags......

Taxi resan tillbaka till flyget: chaffören är en kille i 20 årsåldern. Min vän säger; oj jag ser att ni har en Wayne´s coffe här i stan??

Chaffören ; Jo jag vet inte... jag har aldrig varit där, det är nytt/lång paus, den har bara funnits där i 3 år. (Nytt? I Göteborg skall man helst ha provat ett nytt ställe under samma vecka det öppnat). Det är ett sånt sär modernt kafé, där det är skum och tjafs på kaffet. Vill man ha kaffe så vill man ju ha kaffe. Inget annat.

Men du kanske skulle gilla det om du testade?

- Nä. Jag vet inte. Det är ju sånt stockholmare gillar. Jag vill mest bara ha kaffe.
Inte så mycket rock n' roll i den här killen tänker jag och leder in diskussionen på bostadssituationen. Han berättar att han och hans sambo köpt det dyraste huset som funnits till salu under 2008 i staden. Det kostade 1,1 miljoner kronor. Det ligger på höjden, man kan se öarna i norr därifrån.

Ja så är det i Norrland!!!
Snyft...... Jag längtar hem till Norrland !!!!!!!!!!!!!!!!

Inga kommentarer: