söndag 15 februari 2009

Hal is eller djupt vatten........

Läste en blogg idag och länge har jag tänkt skriva om ämnet men inte kommit till skott...

Omplacera hundar verkar vara en känsligt ämne........
Som tur är så har vi alla olika åsikter.....Alla har vi olika krav på hundar som ska gå i avel.....

När "duger" inte en hund:

Uttrag ur SKK´s bok Avel

Avel och utveckling av hundraser ska varamålinriktad, långsiktig och hållbar så attden inte resulterar i sjukdomar, dåligt temperament och bristande bruks egenskaper.
Avel ska bedrivas så att den genetiska variationen i rasen bevaras och helst ökas.

Utdrag ur SKK´s avels policy

Avel och uppfödning av rashundar är fundamentet i Svenska Kennelklubbens verksamhet
Redan i stadgarnas första paragraf, vilken angermålet för verksamheten, framgår betydelsenav aveln genom texten ”att väcka intresse föroch främja avel av mentalt och fysiskt sunda, bruksmässigt, jaktligt och exteriört fullgodarasrena hundar”.
Hundavel och därmed hundrasers utvecklinggrundas på uppfödarnas val av avelsdjur samt på den användning som dessa får. Ärftlig variationär en förutsättning för hundraser och deras möjlighet att anpassas till framtidens krav.

Därför skall avel och utveckling av rashundar vara målinriktad, långsiktig och hållbar. Med hållbar menas att den inte leder till brister avseende hälsa, mentalitet eller funktion eller tömmer rasen på genetisk variation. Avel och uppfödning skall också ske i överensstämmelse med djurskyddslagstiftningen och Svenska Kennelklubbens grundregler. Till avel ska inte sjuka hundar användas. Inte heller hundar med allvarliga funktionshinder eller genetisk belastning som innebär en ökad risk för att avkomman ska drabbas av allvarlig sjukdom eller funktionshinder.
Svenska Kennelklubben ansvarar i samarbetemed specialklubbarna för rasbildning, rasutveckling och rasvård.

Om jag har Kennel och skrivit under SKK´s alla papper så måste jag följa bestämmlerna. Dom kan tolkas olika, t ex vi har bara rekomendationer på öga och knä. Men hur ska jag tolka SKK´s regler att inte avla så det resulterar i sjukdomar. Ska jag "blunda" och inte kolla ögon och knän?? Det är ju "bara" en rekomendation......... Eller ska jag göra alla undersökningar som SKK REKOMENDERAR???? Om jag då avlar på en "defekt" hund så har jag brutit mot SKK och Jorbruksverkets regler.

Om jag omplacerar en hund som jag tycker är för liten eller inte uppfyller MINA krav på exteriör, är jag en sämre uppfödare?? Huvudsaken är väl att den omplacerade hunden mår bra i sitt "nya" hem........

Vad än orsaken är för att man omplacerar en hund så är det upp till hundägaren och ingen annan men jag kan förstå att det "sticker" till i andras ögon då det kommer nya hundar till mig med vad säger att dom får alla sina intyg när det är dax ... och vad jag gör med dom då det är min ensak ingen annans........

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hej jag tycker att du absolut är rätt. Som hundköpare vill jag ju ha en frisk och sund hund. Jag tycker du gör rätt eftersom du håller på med uppfödning men jag förstår att det måste könnas hårt för dig!Du har otroligt fina hundar och det är jag glad för som köpare.

leamington sa...

Hej Mona!!

Tack, ja det är otroligt tufft att lämna i från sig en hund man har haft en längre tid..... Men när det gäller avel så kan vi försöka att göra vårt abolut yttersta tycker jag!!!
men det kan gå fel i alla fall.....

Anonym sa...

Hej!

Låter som en mycket sund inställning till hunderiet.
Hundarna mår ju som regel inte dåligt av att bli omplacerade, utan det är vi som uppfödare, som tror att hunden inte klarar sig utan oss och mår dåligt av det.
De flesta hundar får ju mer uppmärksamhet, när de får ett hem utanför en kennel.
Det är så kul att läsa din blogg
Bra skrivet och intressant.
Mvh Tina