torsdag 7 januari 2010

Ni måste prova denna soppa...

Jag har ätit så mycket att magen står i 4 hörn.....
Ingen grädde bara nyttigheter *ler*
Nu har vi middag i morgon och jag har även lunch till jobbet!

Nicklas och jag var och storhandlade tillsammans, det är faktiskt rikigt mysigt!
I vår lilla underbara mataffär jobbar det fantastisk personal (dom kan sälja) vi fick prova massor av nya goda ostar och dom följde naturligtvis med hem så när JAG hm hm lagade mat så var Nicklas i alla fall med i köket och fällde några "lysande" mat kommentarer...suck... men det blev supermysigt!! Vin och lite goda ostar med supergott hemmagjort knäckebröd på dinkel samt en björnbärskompott till....suck, vad jag älskar att laga mat...är jag ledig kan jag stå hela dagarna i köket och pula....Dogsen älskar sallad, gurka, broccoli och morötter (som sin matte!!) och den ramlar ju alltid ner lite nyttigheter på golvet....Moggedoggelito är den enda hunden som inte vet varifrån det kommer, jag har lika roligt åt honom varje gång!!

Nu har Lisa gått iväg till en kompis och ska sova där så jag och Nicklas är ensamma hemma....sååå jäkla synd att jag är för mätt *ler*


En stor gryta soppa:

Lax och Sej, ca 1 kg
3-4 morötter
2 fänkål
2 lökar (jag tog en silver löl och en gul lök)
2-3 vitlökar
kräftstjärtar i lake
1-2 burkar krossade tomater
1 liten låda minitomater
1 citron, rivet skal och saft
fiskfond
basilika
salt
peppar
socker
smör till stekning

Servera med:

cremefraiche
riven pepparrot

Gör så här:
Skär fänkålen och morötterna i cm-stora bitar, fräs dem i lite smör. (jag tog mycket smör...)
Häll över detta i en stor kastrull.
Finhacka löken och fräs den tillsammns med vitlöken.
Blanda grönsakerna och löken, rör ner tomatkross, lagom mycket (efter smak) basilika och späd ut med vatten till önskad mängd soppa.
Smaksätt med fiskfond.
Koka tills grönsakerna är mjuka.
Tärna lax, sej och minitomater och koka en liten stund.
Tillsätt kräfstjärtar och smaksätt med rivet skal saft av citron.
Smaka av med salt och peppar och en nypa socker.

Servera med cremefraice (ingen light skit, riktig ska det vara) smaksätt med pepparrot (Vi hade även vitlöksbröd till)

2 kommentarer:

Helena sa...

Halloj!

Jag gjorde precis samma soppa i Söndags...visst är den god!!!

Kramar / Helena

leamington sa...

Vi åt som grisar i 2 dagar... he he

kram
erica