måndag 13 april 2009

Min åsikt! Bara min!!!

Såg att Peter var lite "tuff" i sin blogg idag... Med all rätt!!

Det första jag reagerade på som ganska ny uppfödare är att nästan alla hundmänniskor pratar så himla mycket skit om alla andra............

Ett exempel:
Telefonen ringer och det är en "hundtant" som vill para med en av mina hanar.
Hon presenterar sin kennel och vill veta mer om min hane som hon aldrig sett....(pust....bara det gör mig lite illa till mods.....)
Jag försöker berätta i detalj hur han är byggd, temperament, positiva saker och negativa för det har alla hundar och det är inget jag försöker skyla över.
När jag sen frågar om tiken (om jag inte sett henne) så får jag en kort beskrivning oftast inget detlajerat och det finns ABSOLUT INGET "fel" på hennes hund....Och absolut inget "fel" på henne exteriört.....Att jag bara vågar att fråga en så´n sak hör jag mellan raderna.......................
så jag brukar be om regnr så får jag gå in och titta på alla häslokoller, stamtavla mm innan jag lånar ut min hane men efter det så kommer MINST 1 timmes prat om hur henens hund, hundar leker med leksaker, tuggar sin mat, hälsar på andra hundar, hur hon ser ut när hon sover mm mm mm mm ( lite överdrivet ) men jag är INTE intressarad av dessa saker..... Det är en människa som pratar om sin hund med en människa hon inte känner.........Jisses...........Sedan kommer det en " liten släng " skvaller........om ngn hundtant som man är sur på eller ngn som har sagt ngt illa om ens hund....Att den hunden minsann har knäledsfel mm mm
eller ngn som sagt ngt dumt om mig.......
Herregud det struntar jag fullkommligt i......
I detta läget skyller jag alltid på att min jobbtelefon ringer och att jag inte hinner prata mer......

Jag är inte "inne helt "i hundvärden som många andra.. på gott och ont... men jag varken hinner eller har lust att sitta i telefonen hela dagarna....och diskutera och kritisera andras hundar....varför???....Jag skiter fullkommligt i vem som köpte den senaste hunden från England, eller vem som pratar med vem eller vem som inte pratar med vem på utställningar.......

Jag blir superglad om det kommer "hit en fin hund " Kanske den skulle "passa "på min tik?? Spännande. Och vad nöjd och glad den människan är som fått hit sin nya hund är!!! Jisses ,detta är en hobby som tar alla ens pengar, och kräver blod, svett och tårar.... Och det är lika för alla så varför kan man inte vara lite vänlig och stötta varandra i stället???

Nu ska jag villigt erkänna att när jag ser en snygg hund (helfärgad ) *fniss* så liksom växer det ett litet "vill åxå ha "i mig men det är lååååångt i från missundsamhet...

Nu kan jag åxå prata i telefonen självklart!! Ibland i timmar om bajs och hur min hund leker just då.....men det är med vänner som bryr sig om min hund!!!!

Ge dessa underbara djur så god omvårdnad och så mycket kärlek vi bara kan!!

Ödmjukhet och ärlighet inför vad vi håller på med..........

Inga kommentarer: