söndag 5 april 2009

Mamma är lik sin Mamma....

Som ni vet så är min äldsta dotter på väg att flytta hemifrån.....

Hon hade skola i Fredags och hon hade några frågor till "gårdsvärden" ang lägenheten.
Den var inte helt ok vid "vår" besiktning...

Golvlister saknades i hallen.... Tapeterna där var under allt kritik och då menar jag inte färg eller mönster.... Tapeterna är grön gul randiga och dom hade haft ett stort klädskåp i hallen som skaft mot väggen så hon hade väl hittat rester av tapeten i källaren... Försökt laga men våden räckte inte till så i ögon höjd slutar tapeten........ Detta såg inte hyresvärden...för skåpet stog där när dom gjorde besiktningen...... Skumma tanten hade tänkt att sätta ytterligare en bård.... ca 3 dm nedanför den andra.... Nu hann inte bården komma...... Tur för oss..... Ränderna var heller inte mönster anpassade.........

I sov rummet hade hon åxå tapter kvar visade det sig.... Lagat alla hål med att limma upp "glas stora tapet ringar " över alla hål.....

Sophie som läst kontraktet visste att all renovering man gör måste vara "fackmanna mässigt" och eftersom hon hade skola fick jag ringa....

Peter som gårdsvärden heter är supertrevlig, träffade honom när vi hämtade nyckeln till lägenheten..... Vi hade ett långt samtal på 45 minuter i fredags morse medans jag gick ut med dogsen......Han hade varit uppe och kikat på lägenheten och han höll väl med efter många om och men att hallen och sovrummet INTE var "fackamnna mässigt " gjort....... Så jag ville att dom skulle stå för den renoveringen. I dom andra rummen är det lika gräsliga tapeter men inte "hemma lagningar"....
Saknades en garderob.... Hon hade diskmaskin men inte satt tillbaka köks skåpet........ mm mm mm

Han ringer till baka till mig efter några timmar och säger att dom TOTAL renoverar Sophie´s lägenhet!!!! ( nya tapter i hela lägenheten ) !!!! Herregud !!!Yippie!!!!!! Utan påslag på hyran!!! Vi som har tummen mitt i handen..

Behöver jag säga att Sophie blev överlycklig när hon fick höra detta........
Jag blev såååå glad och "stolt" att jag fixat detta så jag kanske for iväg en aning........
Ville bara åka dit och hjälpa till, diska dom ny inköpta tallrikarna.... Vika in dom nya handdukarna...... Följa med Sophie och Gabriel på IKEA......... När dom sa att dom ville göra allt själva så blev jag faktiskt lite putt.....

Min underbara Mamma som har varit död sedan 2001 var lika dan.... Ställde alltid upp på mig och min kära syster...... Hon sydde gardiner, kuddar, städade, lagade underbar mat, bakade mm mm mm mm.

När hon kom för att hälsa på oss så putsade jag alltid fönstren innan hon skulle komma så hon skull slippa..... Men det hjälptes inte.... När hon kom så gjorde hon alltid om det..... För nästan varje gång hon kom så hade hon sytt nya gardiner... Så då kändes det bättre sa hon om hon putsade dom samma dag som dom nya gardinerna kom upp...... jag tyckte hon var urdum jag hade ju putsat dom bara någon dag innan....... Blev fakitskt sur... som om inte min fönsterputsning dög..........

Hon ville bara hjälpa till, vara snäll....

Innan hon reste till mig (jag är från Sundsvall) Frågade hon alltid om jag behövde nya gardiner.... Jag sa nästan alltid nej... men det sket hon i... Hon hade med sin nya ändå.... Ibland tyckte jag inte om färgen eller mönstret.... Jag hade svårt att säga ifrån... Eller vad det hon som inte ville höra???

När det hände så svor jag tyst för mig själv att så ska JAG inte bli........ Men nu är jag här...... .
jag är precis som min Mamma, min älskade Mamma.........

Sophie och Gabriel skulle flyttat in i helgen men väntar till nästa helg då dom vill göra det mesta själv och inte hunnit........ Men nästa helg då får vi hjälpa till och bära möbler... Snällt va!!!

Precis som det ska vara!!!

Inga kommentarer: