fredag 2 oktober 2009

Tuff dag idag...

Älskade älskade Mamma!!

Det är en tung dag ……..
Idag är det 8 år sedan min älskade Mamma gick bort i Cancer….
Mamma var sjuk i 2 ½ år och vi visste redan från början att hon inte skulle klara kampen för den var riktigt elak artad….

Min Mamma hade en tuff uppväxt, hennes mamma dog när hon var 2 år och hennes pappa skaffade en ny kvinna rätt snart, den nya kvinnan ville inte ha hans barn så mamma är uppväxt bla med sin farmor.

Trots allt tråkigt i hennes uppväxt var hon en otroligt kärleksfull person och gav oss (syrran och mig) så mycket kärlek……Familjen var allt för henne!
Pappa och mamma hade stor bekantskapkrets med mycket hyss och bus, jisses vad mycket roliga minnen!!!

Min fasa var när mamma blev sämre att jag bara skulle få ett telefonsamtal från pappa eller syrran att hon gått bort, trots att jag var i Sundsvall all ledig tid och sponsrade SAS inrikes med ohyggligt mycket pengar under hennes sjukdomstid…….jag var hemma den 11 september och mamma var hemma då men väldigt sjuk….vi satt framför tv:n och tittade på ngn såpa när dom bröt för nyhetssändningarna om 11 september….

Nästa resa var inbokad den 5 oktober men den 30 september ringer syrran och säger att ni måste komma hem nu mamma är sämre. Jag ringde SAS och eftersom jag bokat dom billigaste biljetterna var dom inte ombokningsbara……Det skulle kosta oss 9.000 för den resan + den som redan var inbokad……jag förklarade lugnt läget för tjejen på bokningen och hon hörde nog på mig att det var allvar…..Hon fixade så hela familjen kunde flyga hem dagen efter till samma pris som den första resan + att min biljett blev helt öppen så jag kunde åka hem tillbaka till Göteborg när jag ville. Detta glömmer jag aldrig…………Så vänlig människa oj oj oj

Vi kom upp på måndagen och pappa hade lurat mamma (hon visste vi skulle komma på fredag och hon hade bestämt sig för att leva till dess….. men jag vågade naturligtvis inte chansa……men hon ville inte att vi skulle komma tidigare…. Så vi fick ljuga och säga att Sophie hade studie dag och att Nicklas skulle åka hem med barnen på onsdag (vilket var sant)….. Vi spenderade Måndag kväll på sjukhuset och mamma var så dålig…..Pappa sov kvar och vi åkte hem för att sova…..Klockan halv 7 på morgonen ringer pappa och säger att du får skynda dig upp hit mamma är sämre nu….i kläder och upp till sjukan…..jag och syrran satt och höll Mamma i handen och pratade med henne men hon var ganska borta i smärtor…… massor av morfin….mamma tog sitt sista andetag vid halv 11 på förmiddagen tisdagen den 2 oktober…….men jag fick vara där……vilket jag är oerhört tacksam över….Evigt tacksam……Efter ngn timme åkte vi hem för att duscha och hämta barnen så dom skulle få ta farväl av sin Mormor. Sjukhus personalen hade gjort Mamma så fin, till och med satt lite rouge på hennes kinder…. Barnen kramade och pussade Mormor farväl….. Mina flickor har mormors fotografi på deras rum än idag och dom har absolut inte glömt henne. Dom har kvar alla vykort (hon kunde skicka vykort till flickorna och bara skriva hur mycket hon älskade dom, och att dom var mormors trollungar……det kunde komma 2-3 st i månaden och mina flickor älskade detta. )

Varför ska dom bästa människorna gå bort förtidigt….hon blev bara 54 år………
Men en sak är säker, dom har det mycket roligare i himlen nu

Inga kommentarer: