fredag 16 oktober 2009

Nytt tema!

Det har stått om uppfödare I en hel del bloggar, superbra text och jag tänkte “ spinna” vidare lite på temat: Valpköpare

Jag bestämde mig redan efter min första kull att innan för mina väggar blir det inte många valpkullar….
Jag blev nöjd med alla mina valpköpare i den kullen men oj vad det tog på psyket…
Det är ju mina bäbisar……

Nu tänker jag dela med mig lite av det jag har varit med om.
Jag nämner inga namn….ni förstår säkert varför *ler*

En valpköpare ville bestämt ha en Ruby för det matchade hennes inredning i hemmet…..tillsaken hör det åxå till att hela familen kom hit, Mamma, Pappa och 2 flickor…
(jag brukar stänga grinden om köket när det kommer barn med, dom kan blir lite rädda när 5 dogs ska pussas)
Alla i familjen utom mamman hoppar in i köket…hon vill inte bli hårig…….och hon vill inte att jag tar bort grinden…dom får naturligtvis inte köpa någon valp….

Sedan har vi en familj (nyskild pappa och dotter) som kommer ända ifrån Stokholm för att titta på valparna…jag har pratat med Pappan 2 ggr på telefonen och han låter sund men när dom kommer hit så är det dottern som styr i den familjen kan jag säga…..jisses hon ville hämta valpen ett visst datum men då sa jag att valpen bara var 7 veckor då och det går inte för sig, jag leverar valparna när dom är runt 9 veckor. Hon ställde till en scen och pappan frågar om jag inte kan göra ett undantag, jag försökte verkligen förklara för dottern varför det inte gick, tog i verkligen att valpen måste ha sin mamma mm mm och att det finns regler som vi uppfödare måste följa. Dom åkte och dom fick naturligtvis inte heller köpa valp av mig…..

En valpköpare var rädd för Alex och Morgan och ville ha en ”liten” cavalier……..jag fråga hur liten och hon svarade: ungefär som en toy eller dvärgpudel…..jag föreslog att hon skulle söka upp en pudel uppfödare istället……

En annan ville hämta sin valp i juni (valparna var födda i januari och lev klara i början av April) jag frågade varför och han svarade att han ville att den skulle vara rumsren innan den kom……..han fick inte heller någon valp

En annan ville ha en hane och en tik ur samma kull….vore ju roligt om syskonen fick leka…..jag förklarade att det inte är så lätt att ha hanar och tikar ihop vid löp mm mm, hon trodde inte att syskon parade sig med varandra…..att dom visste att dom var syskon hela livet eftersom dom levde ihop…..hon fick inte heller någon valp…..

Ja listan kan göras lång…..detta får man stå ut med…..jisses….

Men det finns ju helt underbara valp köpare som verkligen längtar efter sin lilla valp!!! Dom har läst på om sin ras och allt var det hör hundköp till!
Dom ringer och undrar hur valpen mår, vill ha bilder skickade till sig hela tiden *suck * *ler* och när dom ska hämta hem sin lilla ögonsten så både ser och känner man att detta blir bra, detta är kärlek!!!
Jag blir så lycklig av bilder och mail från valpköpare, även när hunden blir äldre..Det är så himla roligt!!

Det är bara en enda valp jag ångrar att jag sålt…försökte köpa tillbaka den men det fick jag inte….
En av husses brillianta kommentarer: När vi gick på valpkursen så det enda hon lärde sig var sitt, jag fick skämmas sa han……5 kurs tillfällen och hon lärde sig bara sitt……min kommentar tillbaka var: det enda DU lärde valpen var sitt…....herregud vad trodde han, gå på valpkurs och någon annan gör jobbet åt dig....Pucko!!!

5 kommentarer:

Mona sa...

Hej det var "roligt" att läsa om din upplevelse, det tänker man inte på när man köper hund kan jag säga. Det bästa som vi tyckte om dig var att du imte säljer till vemsom helst och att du inte tar kullar hela tiden och att kunna ringa dig när det är något. Du kommer med tips om du kan, det har vi haft hjälp av. Hoppas du är nöjd med oss, fast vi är dåliga på att skicka kort (ska bättra oss)
Ha det bra Kramar
Mona och Doris

leamington sa...

Hej Mona!!

Du kan vara hlet lugn, jag är super super nöjda med er!!! Doris har det sååå bra hos er!
Pussa henne från mig!

kram
erica

Annica sa...

Jag har bara haft två kullar. En tik i varje kull har sålts till uppfödare av andra raser. De är de som ställt de bästa frågorna, och de som kännts bäst bland valpköparna när man träffat dem. MEN det är just de två som sålt sina valpar vidare. Den ena p g a själ som jag mycket väl förstår, och efter mycket kontakt med mig. Den andra fick jag ett mail ifrån EFTER det att valpen var såld. Tror hon behöll den i en månad. DET kändes inte bra.

Kram
Annica

Anna-Lena sa...

Hej Erica!
Skrattar över dina reflektioner och önskar såå att jag skulle kunna köpa en valp från dig, jag bara älskar dina hundar och gråter varje gång jag läser om Angel(går in och läser även om jag vet att tårarna kommer)
Saknar av hela hjärtat en Cavalier vid min sida.(hade tre förr)
Just nu har jag en liten
"Bologneserskugga" som är en riktig mattegris.
Och så länge som sambon är en tjurskalle så verkar det bara bli en hund ett tag(vet du någon som vill ta en datanörd på foder?)

Ja vad ville jag säga egentligen?

Joo om jag skulle lyckas övertala sambon att utöka "flocken" skulle jag gärna vilja köpa en black and tan vovve av dig.
Den färgen skulle bryta av så snyggt mot mitt vitpolerade, välstädade vardagsrum, ja helst ska han ju även vara rumsren och då redan vid 8 veckor, det kan väl inte vara för mycket begjort av mig som valpköpare;O) Hahahah........

Många frusna hälsningar från norr
Anna-Lena

leamington sa...

Hej!

Hahahhahha rumsrena vid 8 veckor, kommer på inkallning, går lös, äter som hästar mm mm det kan ALLA mina valpar *asgarv*

erica