torsdag 25 februari 2010

Uppfödare och uppfödare

Min granne ska köpa valp.
Dom har haft 3 st samtidigt av en ras men dom 2 äldre har nu gått bort.
Den äldsta var Champoion den som gick bort nyss hade 2 cert sen blev han lite kaxig mot domarna så han fick aldrig det sista certet.

Det är en fin liten hane som ska hämtas på Söndag.
Och mina grannar är överlyckliga!!
MEN

Han berättade att dom inte skulle få köpa valpen om dom inte fick avelsrätten.....
Fullt pris betalar dom....
Min granne berättade det glatt som om det vore den enklaste saken i världen...
Då gick jag i taket...
Fullt pris sen ska dom ha avelsrätten..
Vadå avelsrätt??

Jag förklarade lugnt för min granne att en seriös uppfödare gör INTE så...
Om jag säljer en fin hane och det sen visar sig att han blir superfin hela vägen och jag vill para med honom så betalar jag parningsavgift mm till den som äger hunden...
Det är en självklarhet!!

- ja men sa min granne, annars får vi inte köpa hunden för den är så fin.....
Superfinstamtavla mm mm
Nu kan mina grannar lite mer än vanliga valpköpare då dom åxå ställer ut och dpm har väntat på en fin valp länge MEN man gör INTE så.....

Ojojoj

Det finns uppfödare och uppfödare...
Nu är jag skit sur....

Inga kommentarer: