lördag 20 november 2010

En rolig

Denna fick jag av pappa



I Biktstolen




En italienare från Trieste i nordöstra Italien, går till sin kyrka och
ber att få bikta sig och prästen visar in honom i biktstolen.


- Förlåt mig fader för jag har syndat, säger mannen.


- Vad har du gjort min son? frågar prästen.


- Under det jugoslaviska inbördeskriget för snart 20 år sedan, tog jag in
en kvinna från Slovenien som var på flykt undan militären. Hon fick bo på
vinden.


- Det var nobelt och hjärtligt gjort, sa prästen. Det behöver du inte be
om förlåtelse för.


- Det är inte det, säger italienaren. Efter ett tag började hon ge mig
sexuella tjänster som betalning för mitt skydd och ibland fyra-fem gånger
i veckan.


- Oj då, säger prästen lite skarpt. Men jag hör på din röst att du är
ångestfylld och under svåra förhållanden kan det vara enkelt att ge vika
åt köttets lustar. Du är förlåten.


- Tack, säger mannen. Det var skönt att få den tyngden från axlarna, men
jag har en fråga. Ska jag berätta för henne att kriget är slut..?

Inga kommentarer: